Skip to main content

A/B-test (även kallat split-test) är metod inom konverteringsoptimerings. Där man utför experiment för att förbättra UX och öka digital tillväxt. A/B tester appliceras inom många områden bl.a. Programutveckling och Marknadsföring.

När man utför ett experiment jämförs två eller flera versioner av en variabel t.ex. färgknapp eller bild. Sedan visas experimentet till olika grupper inom ett segment under en bestämd tidsperiod. När experimentet är klart används statistiska analys verktyg som Google Optimize för att avgöra vilken variation som har presterat bättre.

Målet med ett A/B test är att få insikter hur förändringar på en webbsida, påverkar användarbeteende. Utifrån det resultat justerar man webbsidan för att förbättra användarupplevelsen, driva trafik och därmed öka konverteringsgraden.

 

Varför ska man A/B testa?

Vi har alla varit med om en sida som är förvirrande t.ex. att man inte kan hitta måtten på byxor eller ett nyhetsbrev som tar för lång tid att fylla i.

När användare kommer till en sida så söker dem efter något. Det kan vara en produkt eller svar på en fråga de har.  Vad än deras mål må vara så kan det uppkomma hinder på webbsidan som försvårar användarens möjlighet att uppnå det de kom för.

Det leder till dålig UX och det i sin tur kan påverka konverteringsgraden, negativt. Det är här A/B tester kan komma till nytta. Med hjälp av kund interaktioner kan man få empiriska svar på ändringar som görs på en webbsida.

Fördelar

  • A/B test tar bort gissningar och hjälper företag ta datadrivna beslut när man ändrar en sida.
  • Det förbättrar UX och möjliggör en högre konverteringsgrad när man utvecklar en sida.
  • Man förbättrar ens ROI.  I andra ord, öka intäkterna och samtidigt sänka de totala kostnaderna.
  • Risken att försämra sin nuvarande trafik minskar.
  • Användarupplevelsen förbättras för att förändringar på ens sida baseras på empirisk data

Hur fungerar A/B-test?

 

I ett experiment mäts två versioner av en sida. Original sidan A, och B versionen som skapats just för testet. Dessa förändringar kan var så enkla som att byta färg eller ändra position på en knapp. Vi rekommenderar att man ändrar lite i taget, för att få så korrekta resultat som möjligt. Sedan får en del av användarna som landar på  sidan se den original versionen(kontrollgruppen) och den andra visas den ändrade versionen av sidan (variationen).

A/B test tar helt bort slumpmässiga ändringar baserat på antaganden. Istället ges företag möjligheten att skapa hypoteser baserat på kvantitativ och kvalitativ data. Därefter testas hypotesen genom att mäta hur ändringar påverkar användarnas beteenden.  När experimentet är över analyseras den data som samlats in. Man tittar huruvida B versionen påverkat användare på det sätt som man hade förväntat sig och om inte, varför?

A/B testning är inte bara till för att hjälpa en med enstaka mål utan ett arbetssätt där man kontinuerligt arbetar med att förbättra ens produkt. Det slutgiltiga målet är alltid att förbättra användarnas konverteringsgrad.

 

A/B test i praktiken

 

Steg 1: Undersök

Du har säkert en ide du tror på och vill testa. Men vi rekommenderar att du först undersöker. Det kan vara en bra början att samla in kvalitativ data genom bl.a. fokusgrupper. Du har säkert ett analys verktyg t.ex. Google analytics som samlar in kvantitativ data som visar hur många besökare man har och vilka som sidor som driver mest trafik och bounce -rate.

Ifall du vill t.ex. ändra färg på dina CTA knappar kan du kolla på de sidor där du har hög trafik för att snabbare samla data.  Ifall du vill öka trafik och därmed höja konvertering kan du titta på de sidor där du ser större tapp. Det kan t.ex. vara sidor med en hög bounce rate (ett besök på en sida utan interaktion)

 

Steg 2: Brainstorma!

Nu ska du ha samlat all relevant data och fått en klar bild om ert nuläge och problemområden. Börja brainstorma kring olika hypoteser som du tror kan leda till ökad konvertering. Skriv sedan ner och sortera hypoteserna i en lista utifrån era prioriteringar och affärsmål.

Din hypotes är det mått som ska användas för att avgöra om A/B testet har varit framgångsrikt eller inte. Taktik kan variera in i det oändliga, men ska alltid utformas med konverteringsmålet som ledstjärna.

Steg 3: Taktik

När du väl har hittat en hypotes som du finner realistiskt och ligger i linje med din affärsmål. Beskriv hur dessa förändringar ska implementeras.  Under hur lång tid ska testet pågå och vilka resultat du förväntar dig. Kom ihåg att testa lite i taget för att minska risken att negativ påverka existerande trafik.

 

Steg 4: Experiment

Skapa den variation som du vill A/B test och invänta resultatet. Under experimentets gång. Nu kommer användares interaktioner registreras och mätas till dess att man har nått en statistiskt signifikant skillnad. Se till att alla variabler som mäts är korrekta och leder till konkreta resultat under testets gång.

 

Steg 5: Resultat

Nu är testet klart och man kan börja analysera resultatet. I fall testet har gjorts på ett korrekt sätt och det finns en statistisk signifikans skillnad i resultatet. Ska du ha fått ett tydlig svar. Men även om hypotesen visar sig inte stämma så kan man fortfarande dra lärdomar av experimentet under utformningen av nya hypoteser.

 

Avslut

Vi hoppas att vår nybörjarguide har gett dig en grundläggande förståelse av vad A/B testning är och hur du kan implementera det. Ifall det görs på ett korrekt sätt så är det en metod som kan markant förbättra ditt företags digitala tillväxt.

 

Lycka till!